Rendi életünk, tevékenységünk központja és forrása a liturgia.
A szentmisét és a zsolozsmát minden nap közösségben és ünnepélyes formában, énekelve végezzük templomainkban. Napunk csúcspontja a szentmise, amelyet rendi közösségben, és a napnak megfelelő énekekkel díszesen mutatunk be. A zsolozsmaórákat is együtt énekeljük templomainkban vagy a rendházi kápolnában. A liturgiáink nyilvánosak, szeretettel várjuk együtt imádkozásra plébániáink híveit és az érdeklődőket.
Életmódunkat jellemzi:
- Isten egész életen át való keresése a testvéri közösségben
- állandó megtérés, mely által magunkat fogadalmunk egyházának ajándékozzuk, a magát kiüresítő Krisztussal közösségben
- Mária utánzása az Isten Igéjéről való elmélkedésben
- szüntelen imádság és az oltár szolgálata
A kórusimától és az oltártól indulunk, hogy szolgáljuk az emberiséget a szegénység, a vendégszeretet, a kiengesztelődés és béke szellemében az Egyház és a világ javára. Különösen oda szól a küldetésünk, ahol a szegényekben maga Krisztus szenved, és azokhoz, akik még nem ismerik Krisztust.
Lelkipásztorkodás
Szent Norbert atyánk szándéka szerint a rendnek különleges érdeme, hogy alapításától kezdve a plébániai lelkipásztorkodást fő feladatai közé sorolta. Több pápai megnyilatkozás is felhatalmazást és kiváltságot adott rendünk számára, hogy a lelkek szolgálatát végezzék a plébániai keretek között. A lelkipásztori szolgálat egyre fontosabb szerepet töltött be, és ma is meghatározó szerepe van a rendi mindennapi életben. Gödöllőn 1992-ben indult meg az új templomban a lelkipásztori munka. A zsámbéki plébániát, és a hozzá kapcsolódó Tök község lelkipásztori szolgálatát 1990-ben vette át perjelségünk, majd 1995 óta a szomszédos mányi plébániát is közösségünk látja el.
Törekvésünket jól kifejezi a középkori megfogalmazás:
Contemplata vivere et aliis tradere. Azaz a liturgiában és a magánimában kapott kegyelmek és megtapasztalások szerint élünk, és amit kaptunk, életünk példájával és apostoli munkánkkal a ránk bízottaknak átadjuk.
Oktatás
Az oktatás az első századokban csak a rendtársak képzését, a rendi utánpótlás nevelését jelentette. II. József rendelete az 1780-as években feloszlatta a szerzetesrendeket, majd a közösségeket visszaállító 1802-es királyi rendelet a rendeket iskolák vállalására kötelezte, így attól kezdve a premontrei apátságoknak is gimnáziumokat kellett működtetniük.
A jászói apátság életében az I. világháborút követő békeszerződések gyökeres változást hoztak. A trianoni szerződések miatt a jászói apátsághoz tartozó gimnáziumok szomszédos államok területeihez kerültek, ahol nem nézték szívesen a magyar oktatást, és az iskolákat államosították. Takács Menyhért jászói apát a magyar állam segítségével 1924-ben megalapította a gödöllői gimnáziumot, ahol az atyák magyarul taníthattak egészen a 1948-as szétszóratásig. A rendszerváltozás után 1992-ben a gödöllői nyolcosztályos gimnáziumban újra elindult az oktatás.
Premontrei tanúságtétel
Rendünk lelkiségének három fő forrása van:
(Szent Norbertben – egy emberben – találkozott a kor három alapvető mozgalma.)
- Szerzetesi élet
- Az evangéliumi tanácsok szerint – hármas fogadalommal:
- tisztaság, szegénység, engedelmesség kötelezzük el magukat.
- Közösségben élő papság (káptalanok, kanóniák)
- Eredete – a püspök körül élő szabályozott papok.
- Szent Ágoston regulája szerint élő szerzetes-kanonokok.
- A prépost körül élő szerzetes-papok közössége.
- Apostoli mozgalom
- Apostolok tanítása és az ősegyház példája szerint élve.
- (Jeruzsálemi egyház – egy szívvel egy lélekkel; mindenük közös volt.)
- Apostoli élet – 2 ember szegényen együtt vándorol és prédikál.
Rendi életünk három alapvető, meghatározó mozzanata:
- Ünnepélyes liturgia
- Szentmise, zsolozsma – minden nap, közösségben.
- Ünnepélyesebb, díszesebb, hosszabb, énekelt formában.
- Lelkipásztori munka
- A hívek közvetlen lelkipásztori szolgálata.
- Plébániák, templomok lelkipásztori ellátása.
- Iskolák fenntartása, oktatás és nevelés (II. József óta).
- Helyre tett fogadalom (Stabilitas loci)
- Egyházra, vagy templomra tett szerzetesi fogadalom.
- (Egy egyházközösség, vagy templom kanonokjai leszünk.)
Összegzés:
Kisebb közösségekben élünk, az emberek között és értük,
nyitottsággal, figyelemmel és imádságos lelkülettel.
Vita mixta (kevert életforma) – akció (tevékeny élet) és kontempláció (szemlélődés).
Tehát az imádság és az emberek szolgálata egyaránt az életmódunkhoz tartozik.